Over Mirjam

Designdiva, een gewaagde benaming, maar wel eentje die haar naam eer aan doet en uiteraard met een lichte dosis humor.

Waarom ik mijzelf een designdiva noem? Omdat ik weet wat ik wil: de allerbeste kwaliteit voor mijn klanten. Voor jou dus. Ik vraag je het hemd van het lijf. Ik ga door tot de laatste details van jouw verhaal mij een beeld geven. In mijn werk laat ik diepgang, creativiteit  en humor zien. Zo wordt de communicatie van jouw bedrijf een feest der herkenning voor jóuw klanten. Met natuurlijk mijn handtekening als grafisch ontwerper.

Ik luister naar je. En dan ook écht. Wat niet wil zeggen dat ik alles doe wat jij zegt. Ik wil het beste voor jou en je bedrijf. Als dat betekent dat ik de diva in mij moet oproepen om jou te laten weten dat het nog overtuigender, beter en lekkerder kan, dan doe ik dat. Zoals een designdiva betaamt.

En wie die diva achter FC-Creatief is? Dat ben ik, Mirjam Lems. Tof dat je nieuwsgierig bent naar mij en mijn carrière als grafisch ontwerper in Doetinchem.

FC-Creatief?

FC staat voor Fortunato Creativo. Dit was de eerste naam die mijn bedrijf droeg toen ik 15 jaar geleden startte als zelfstandig ondernemer. Wat bleek: het was een lastig te onthouden naam. Simpelweg afgekort naar FC was de volgende stap, dus FC-Creatief it is!

Fortunato Creativo betekent voor mij: fortuinlijke creativiteit. Dat laat zich vertalen als  ‘ik voel me gelukkig met mijn creativiteit.’ Een uitspraak die tot de dag van vandaag nog steeds op mijn ontwerperslijf geschreven staat.

FC-creatief dus. Een grafisch ontwerper die de diva in haar graag oproept. Het resultaat laat zich raden: oogstrelende creaties die jouw merk oersterk in beeld brengen en jouw doelgroep aanspreekt.

Al meer dan 35 jaar ervaring

Al vanaf de lagere school wist ik wat ik in mijn werkende leven zou gaan doen: ontwerpen. Op de middelbare school maakte ik posters en flyers en daarna leerde ik het vak in de praktijk. Ik ging pas op latere leeftijd naar de kunstacademie. Vanuit Amsterdam verhuisde ik met een gedegen opleiding en ervaring terug naar mijn geboorteplaats Rotterdam.

Rotterdam

Ik ging werken bij Hard Werken Design. Een Rotterdamse bureau vol vernieuwende dwarsliggers met een revolutionaire kijk op de gevestigde orde in de grafisch ontwerpwereld, die werd gedomineerd door Amsterdamse bureau’s. Eerst als assistent en later als ontwerper maakte ik boekomslagen voor onder andere  Gerard Reve, jaarverslagen voor de PTT (tegenwoordig KPN, PostNL en ING), posters en folders voor het RoTheater (vanaf 2019 Theater Rotterdam), Kunstmuseum Wolfsburg en werkte mee aan een nummers van BLVD, revolutionair tijdsbeeld magazine waar ook Theo van Gogh artikelen voor schreef. In het boek Hard Werken: one for all van Ian Horton staan ook ontwerpen die door mij zijn gemaakt.

Hard Werken werd halverwege de jaren ‘90 overgenomen door het Amsterdamse bureau Inizio. Ik wilde in Rotterdam blijven en startte als zzp’er. Gerard Hadders (een van de oprichters van Hard Werken) en het RoTheater waren mijn eerste opdrachtgevers. Het voelt nog steeds als een eer om voor hen te hebben gewerkt. Tot vandaag de dag pas ik toe wat ik van daar heb geleerd: gedurfde ontwerpen met inhoud en diepgang.

Mijn wens om ervaring op te doen in het buitenland vervulde ik door te emigreren naar Edinburgh, waar ik twee jaar met veel plezier woonde en werkte voor een mix van Schotse (oa Scottish Tourist board) en Nederlandse bedrijven (oa Eurocard Mastercard).

Eenmaal terug in Nederland vestigde ik mij in Doetinchem en werkte als grafisch ontwerper, conceptmaker en maakte ook een uitstapje als eventmanager bij evenementenbureau Constant in Beweging. Ik schreef concepten voor events en maakte ontwerpen voor o.a. Ohra, Pirelli, gemeente Dordrecht en de Rai Vereniging.

Ik leerde veel van de eventbranche, maar mijn hart lag bij het grafisch ontwerp. In 2008 startte ik daarom als zzp’er onder de naam Fortunato Creativo. later  FC-creatief.

Inmiddels bestaat FC-creatief dit jaar 15 jaar. Ik hoop nog lang mijn kennis en kunde naar de buitenwereld te mogen laten zien en een heleboel klanten blij maken met mijn ontwerpen.