Het belang van een goed lettertype
Historie
Typografie loopt als een rode draad door mijn leven. Al vanaf jonge leeftijd was ik geboeid door kalligrafie en typografie en op de lagere en middelbare school maakte ik handgeletterde posters en uitnodigingen. Daarna leerde ik het vak van grafisch ontwerper in de praktijk. Dat betekende in de jaren ’80 dat je werkte met wrijfletters van Letraset waar je kopregels mee maakte, kalkpapier om dia’s over te ’tracen’, een waxmachine met lijm en een doka waar een camera stond waarmee je de kopregels kon vergroten en verkleinen. Die werden ‘gefotografeerd’ en ontwikkeld.
Computers bestonden nog niet, dus alles werd lekker aan de tekentafel in elkaar geknutseld. Heerlijke tijden waren dat!
Foto van mij bij Studio Wiertz in de jaren ’80. Zoals je kunt zien aan de werktekentafel, waaraan ik ook ontwerpen maakte.
Hierboven: de cover van het eerste magazine BLVD uit 1993. Foto is van Inez van Lamsweerde, zij was toen een ‘rising star’. We werkten met de eerste Macs en bizarre typografie vierde hoogtij en omdat we niet meer afhankelijk waren van wrijfletters moest er natuurlijk uitgebreid worden geëxperimenteerd. De onderste foto: spread die ik ontwierp voor hetzelfde magazine.
Typografie belangrijker dan je denkt
In de hele wereld om ons heen vind je typografie. Van een verkeersbord tot de wegwijzers in het ziekenhuis: voor elke manier van communiceren wordt nagedacht over het lettertype. Mensen die gewend zijn om te werken met Windows en Microsoft hebben een zeer beperkte keuze , tegenover grafisch ontwerpers die over een overweldigende hoeveelheid lettertypes beschikken om hun ontwerpen nog beter te laten werken.
Zij weten welk lettertype ze voor een opdracht of een klant moeten kiezen. Soms is dat een hele zoektocht naar de juiste snaar. En als je die snaar hebt gevonden komt het hele ontwerp dat je maakt in balans. Of het nu voor een logo is of voor een magazine: typografie speelt een belangrijke rol.
Als je de documentaire ‘Helvetica’ van Gary Hustwit kijkt zie je dat typografie een heel arsenaal aan emotionele reacties teweeg kan brengen. Je ziet hoe de meningen over dit oeroude lettertype uiteen lopen en je leert over de rol van grafisch ontwerpers in deze wereld. Ook als je niks met typografie hebt, is deze documentaire zeker de moeite waard.
Welke emoties een lettertype kan oproepen was voor Monotype, een van de oudste leveranciers van lettertypes, reden om daar onderzoek naar te laten doen. In samenwerking met neuroscience specialisten onderzochten zij de mate waarin mensen kunnen worden beïnvloed door een lettertype centraal. www.monotype.com/typography-matters
Toen ik dit las was ik blij: eindelijk is aangetoond dat de keuze voor een lettertype heel belangrijk is. Bij het ontwerpen van een logo, magazines, brochures, mails of Word documenten. Het staat als een paal boven water, mensen zijn niet alleen te beïnvloeden met inhoud, beeld en kleur maar ook met een lettertype.
‘Comic Sans’ of Verdana zijn echt geen oplossing en doen niks met de persoon die een ontwerp ziet met dit lettertype. Laat de keuze over aan je grafisch ontwerper, die heeft er namelijk verstand van.