Typografie is emotie

De kracht van typografie

Typografie loopt als een rode draad door mijn leven. Al vanaf heel jonge leeftijd was ik geboeid door kalligrafie en typografie en op de lagere en middelbare school maakte ik handgeletterde posters en uitnodigingen. Daarna leerde ik het vak van grafisch ontwerper in de praktijk en wat betekende in de jaren ’80 dat je werkte met wrijfletters waar je kopregels mee maakte, kalkpapier om dia’s over te ’tracen’, een waxmachine met lijm en een doka waar een camera stond waarmee je de kopregels kon vergroten en verkleinen. Die werden ‘gefotografeerd’ en ontwikkeld.

Grafisch ontwerpers weten welk lettertype ze voor een opdracht of een klant moeten kiezen. Soms is dat een hele zoektocht naar de juiste snaar. En als je die snaar hebt gevonden komt het hele ontwerp dat je maakt in balans. Of het nu voor een logo is of voor een magazine: typografie speelt een belangrijke rol.

Hoe overtuig ik mijn klanten dat een script letter niet werkt of ‘Comic Sans’ echt geen oplossing is als ik niet kan bewijzen dat typografie echt heeft een invloed op de toeschouwer? Als je de documentaire ‘Helvetica’ van Gary Hustwit kijkt (te zien op Prime) zie je dat typografie een heel arsenaal aan emotionele reacties teweeg kan brengen. Je ziet hoe de meningen over dit oeroude lettertype uiteen lopen en je leert over de rol van grafisch ontwerpers in deze wereld. Ook als je niks met typografie hebt, is deze documentaire zeker de moeite waard.

Welke emoties een lettertype kan oproepen was voor Monotype, een van de oudste leveranciers van lettertypes, reden om daar onderzoek naar te laten doen. In samenwerking met neuroscience specialisten onderzochten zij de mate waarin mensen kunnen worden beïnvloed door een lettertype centraal.

Toen ik dit las was ik blij: eindelijk is aangetoond dat de keuze voor een lettertype heel belangrijk is. Bij het ontwerpen van een logo, magazines, brochures, mails of Word documenten. Het staat als een paal boven water, mensen zijn niet alleen te beïnvloeden met kleur maar ook met een lettertype.

Denk nu, na het lezen van het onderzoek, dat dit de lettertypes zijn die je moet kiezen voor je documenten. Laat dit over aan je grafisch ontwerper, die heeft er namelijk verstand van.

Terug naar overzicht